הרעיון של קריאת תווי פנים - פרסונולוגיה ואיך תוכלו להתחבר אליה {אבל רק עם יהיה לכם כוח לקרוא את כל הטכסט} (20/08/2012)
כמה פעמים קרה לכם שפגשתם מישהו ומיד הרגשתם שאתם לא אוהבים את האדם?
כמה פעמים קרה שראיתם אדם ומיד ידעתם לסווג אותו ממבט כחנון?
זה קורה כי מאז שאנחנו ילדים קטנים, אנחנו מאבחנים אנשים על פי החזות שלהם. ככל שהזמן עובר ואנחנו צוברים יותר ניסיון חיים, כך האבחונים שלנו נהיים יותר מדויקים. אנחנו קוראים לזה אינטואיציה לגבי בנאדם מסוים. מה שאנחנו לא יודעים, זה שהאינטואיציה הזו מבוססת על הניסיון
של התת מודע שלנו.
התת מודע שלנו, יודע לזהות תווי פנים מסוימים ולשייך אותם לתחושות או רגשות מסוימות אשר הופעלו כבר בעבר על ידי אותם תווי פנים בדיוק. אנחנו לא בדיוק יודעים להסביר את זה, אז אנחנו פשוט קוראים לזה אינטואיציה.
השאלה אשר אמורה להישאל כאן, האם ניתן לקחת תווי פנים מסוימים ולאשליך אותם בצורה על אופי של בנאדם?
בשביל לענות על השאלה הזו, בואו נחזור עכשיו אלפי שנים אחורה לתקופה של אלכסנדר הגדול – האדם היחידי אשר כבש את כל העולם.
סוד הצלחתו של אלכסנדר הגדול היה בבחירת לוחמיו לקרב. לוחמיו נודעו בכושר הישרדותי ופיזי גבוהה. הם הלכו מאות של קילומטרים ברגל. הם חצו את האלפים ברגל. את כל זה הם עשו כאשר מסעות כבדים נישאים על גבם.
הסוד של אלכסנדר הגדול היה טמון ביכולת המדהימה שלו לסנן את חייליו. שיטת הסינון שלו לא הייתה מסובכת. הוא לא האמין בלערוך מבחנים לחייליו. הוא לא בדק אותם בשטח. הוא לא העביר אותם טירונות. השיטה שלו הייתה מאוד פשוטה. הוא פשוט היה מתבונן בפניהם ובמאפייני גופם.
שיטה זו הוא למד מהפילוסוף הדגול אריסטו. אריסטו היה מורו של אלכסנדר, והיה לבנאדם הראשון שכתב את תורת קריאת הפנים. אריסטו קיבל תורה זו בירושה מהמורים שלו. אפלטון שלמד אצל סוקרטס. תורה זו עברה מפה לאוזן עד שאריסטו החליט להוציא אותה לכתב. אריסטו טען, שתווי הפנים
שלנו הם המפה לתכונות שלנו.
לאחר שאלכסנדר הגדול למד את התורה במלואה מאריסטו הוא החל להתאמן עליה ולממש אותה. כך, כשהוא מצויד בנשק העצמתי הזה, הוא החליט שזו תהיה הטקטיקה שלו בבחירת לוחמיו שיצאו ביחד איתו לכבוש את העולם.
אלכסנדר הגדול ידע לזהות מהתבוננות באנשים, האם הם עמידים למזגי אוויר קשים ומסעות מפרכים. עד כמה כושר ההישרדות והנחישות שלהם גבוהה. ובסופו של דבר, היה חשוב לו לזהות האם חייליו יהיו ממושמעים לו. בדרך הזו אלכסנדר הגדול כבש את כל העולם.
את כל ההבחנות הללו, התת מודע שלנו יודע לעשות בצורה ספונטנית ולא מדויקת. התת מודע שלנו, לא מבין מה קורה אך הוא יודע לשייך את זה לניסיון עבר. אדם בגיל 18 ראה כבר עשרות אלפי אנשים, וחווה אלפי התנהגויות שונות. זה התחיל מאז הלידה ונמשך למשך כל החיים.
מרקו פולו לדוגמה מספר לנו כי בגדד הייתה מרכז חשוב למדעים כולל פיזיונומיה, ומוסיף כי בביקורו בהודו המזרחית, הוא שם ליבו לכך שקיימים מומחים רבים בתחום.
הסינים, פיתחו שיטה מיוחדת של קריאת פנים וקיימים אזכורים רבים בכתבים הסינים שחוזרים עד ל-300 לפנה"ס.
גם אצל היהודים עם תורת הקבלה התפתח נושא "חכמת הפנים".
בעקבות נפילתה של קונסטנטינופול (1453) לתורכים, הגיעו לאיטליה מהגרים יוונים רבים אשר הביאו איתם אלפי כתבים, וכן עם המצאת הדפוס (1454) כתביהם של אריסטו, אפלטון ולגניוס החלו להתפשט בין קוראים נלהבים ומתוך כך החלו להתפתח תיאוריות חדשות בנושא הפיזיונומיה, היה זה
עידן הזהב של הרנסנס.
במאה השש עשרה באיטליה נכתבו ספרים רבים בתחום הפיזיונומיה בראשות ג'ירולמו קרדאנו (1501 - 1576) היה מתמטיקאי, פילוסוף, רופא, אסטרולוג, וממציא איטלקי, מגדולי אנשי האשכולות בזמנו.
מדע הפיסיונומיה שרד הודות לחוקר שוויצרי יוהן קספר לאוואטאר (1741-1801), שקסמו כפיסיונומיסט אידיאלי עם דמיון פעיל, כושר שיפוט ואנליטיות מדהימים, חידש את מדע הפיסיונומיה.
במאה ה-18 הומצא מדע הפרנולוגיה ע"י רופא וינאי, פראנץ יוסף גאל (1758-1828), אשר מצא שמצב התפתחות חלקים מסוימים במוח משקפים את התנהגות האדם.
ב-1866 החל הקרימינולוג המפורסם לומברזו לעסוק בפסיכיאטריה ששילב בין פרינולוגיה ופיסיונומיה ובעקבות מחקר מעמיק זיהה במבנה פניו של פושע סממנים מובהקים המעידים על הרוע שבו.
באנגליה במאה ה-18 וה-19 ובזמן שלטונה של המלכה אליזבת "הראשונה" נחשבה קריאת הפנים כאיום על הרשויות והענישה על שימוש בשיטה הייתה הצלפה בשוט.
מהיכן הידע הנוכחי?
הידע והשיטה מגיעים מארה"ב
רקע
בשנות ה-30 של המאה ה-20 אדוארד וינסנט ג'ונס, שופט מלוס אנג'לס, אשר שם לב במהלך אלפי תיקים משפטיים, כי ישנו מכנה משותף בין תווי הפנים של הנאשמים לבין ההתנהגות שלהם, ערך מחקר מקיף ומעמיק אשר קיבל משנה תוקף מאוחר יותר. ג'ונס בחר לקרוא לשיטה פרסונולוגיה.
בהמשך דרכו ג'ונס פגש את רוברט וויטסייד, עורך עיתון, הם חברו יחד וערכו מחקר אקדמאי בין השנים 1950 עד-1963 בהשתתפות 1050 בוגרים מקליפורניה ואורגון. המחקר התקיים באוניברסיטאות בקליפורניה ובאורוגון בהשתתפות נוירולוגים, פסיכולוגים, כירופרקטיים, גניטקאים וסטטיסטיקאים.
במחקר זה נמדדו למעלה מ-70 תווי פנים אשר תועדו והותאמו (correlated) לגורמי אישיות, תוך שימוש בטכניקות סטטיסטיות סטנדרטיות. ניתוח התוצאות הראה דיוק-לתכונה ברמה מרשימה של 92%.
מחקר שערך וויטסייד מאוחר יותר על קבוצה של 492 אנשים הראה, כי ההמלצות המקצועיות (vocational) אשר התבססו על המבנה הפיזי הצליחו בשיעור של 96% על פי עדויות אישיות של סיפוק בעבודה. כאשר הפרסנולוגיה באה לידי שימוש בכדי לייעץ בנושאי מערכות יחסים, המידע שהופק עזר לזוגות
ב-88% מהמקרים.
עוד בשנות ה- 40 נעשה מחקר בבית סוהר בסן אנטוניו, בשיתוף הפסיכולוג ג'ורג' ה. קנטרל. קנטרל טען כי קריאת הפנים אפשרה לו תשובות תוך דקות ספורות, בעוד שאבחון פסיכולוגי רגיל לוקח שעות רבות של צפייה.
בשנת 1943 נעשתה בדיקה על פי שיטת הפרסנולוגיה לתלמידי קורס טיס בארה"ב כדי לבחון כמה יצליחו להשלים את הקורס והדיוק היה 96%.
היכולות והמאפיינים המולדים (innate) אותם אנו יורשים, הם רק אחד מן הכוחות השולטים בחיינו. טיפוח בגיל צעיר וחוויות ילדותנו כמו גם חוויות מגילאים מאוחרים יותר, מעצבים במידה רבה את צמיחת האישיות שלנו. כמובן שלאחר תקופת הילדות אנו עדיין יכולים, על ידי רצון מודע
ובחירה, לשנות את גישתנו, התנהגותנו ופעילותינו, ולקבל תמיכה בצמיחתנו והתפתחותנו האישית.
אנו טוענים כי אדם נולד עם תווי פנים בודדים הבולטים במיוחד ונשארים איתו כל החיים, לכן יש לנו אפשרות לאבחן ילדים אפילו בשלב מוקדם בחייהם. כמובן עם ההתפתחות הילד, משתנות פניו וכן אישיותו ודמותו מתעצבות.
הגברת התפיסה שלך.
בכל פעם שאנו רואים פנים חדשות, אנו מודעים באופן אינסטיקטיבי למינו ולגילו של האדם, אותם אנו מתעדים ללא כל מאמץ מודע. תווי הפנים מפרטים מידע חיוני לגבי תכונות אופי, אותן אנו יכולים ללמוד לקרוא ולפרש באופן אוטומטי בדיוק כמו שאנו קוראים את המין והגיל. כאשר אנו
לומדים לזהות תווי פנים חדשים, והופכים בטוחים בתכונות המאפיינות אותן, הזיהוי הופך לחלק מתפיסתנו המיידית. עם מיומנויות אלה, כאשר אנו פוגשים אנשים חדשים, אנחנו יודעים דברים רבים עליהם לפני שנאמרה ולו מילה אחת.
המבנה הפיזי שלנו
כל אחד מאתנו בנוי בצורה ייחודית. כמובן שישנם אנשים בעלי תכונות דומות אך חשוב גם לבדוק את עוצמתן. ברגע שאנו מסוגלים לזהות את רמת העוצמה, אנו יכולים ליצור תבנית אשר משקפת את סגנון חשיבתו של האדם, תגובותיו הרגשיות, סגנון הביטוי, פעולותיו, תגובותיו והעוצמות הפיזיות
.
שמונים אחוזים מן התכונות הן גנטיות; התכונות הנותרות הן מה שאנו מכנים "תכונות משענת" (crutch traits). לדוגמה הקווים והתלים (mounds) אשר יכולים להתפתח מעל הגבות, ונגרמים כתוצאה מהתמקדות חזקה ומאמץ חשיבתי רב המתבטא באזור המצח ממש מעל קצה הגבה לכיוון האף, אפשר
לאפיין אדם זה כאחד אשר ישים לב לפרטים הקטנים.
הפרסנולוגיה מסבירה מדוע אנשים מסוימים טובים במכירות, בעוד אחרים יעדיפו להיות מתכנתי מחשבים, מדוע אנשים מסוימים אוהבים ללמד ואחרים מעדיפים להיות שומרי-יערות. המבנה הפיזי שלנו עוזר לענות על כמה מן השאלות הללו.
הפרסונולוגיה היא מפתח להכרת עצמנו והבנת אחרים. הבנת התכונות שלנו יכולה להביא אותנו לרמת מודעות עצמית גבוהה כמו כן, ככל שאנו מודעים לתכונות של האחר נדע לתקשר איתו הרבה יותר טוב.
באמצעות תרגול שליטה (dominion) על תכונותינו, והבנת התכונות של לקוחותינו, אנו יכולים לצמצם את מספר הבעיות שעלולות להתעורר כאשר אנו מתקשרים עם אחרים. אנו נהיה מסוגלים לפתח רמה חדשה של תקשורת.